Systemy RFID są coraz częściej wykorzystywane w transporcie, logistyce i sektorze produkcyjnym, wypierając tym samym klasyczne kody kreskowe.  Technologia RFID w logistyce daje możliwość szybkiej i skutecznej inwentaryzacji oraz kontroli przemieszczania się materiałów i zasobów w łańcuchu dostaw co prowadzi do optymalizacji zasobów. Dzięki RFID można zidentyfikować konkretne produkty, np. napoje czy biżuterię, przyspieszyć kompletację zamówień oraz inwentaryzację, a także zoptymalizować sposób przechowywania towaru.

 

Systemy RFID

 

System RFID składa się z dwóch podstawowych elementów, tj. czytnika oraz taga. Antena czytnika wysyła sygnały, które indukuje napięcie w tagu, co umożliwia przesyłania danych między elementami obwodu.  

Antena RFID to niezbędny element komunikacji między tagiem a czytnikiem, dlatego tak ważne jest optymalne dobranie jej pod względem wielkości, polaryzacji i częstotliwości. W tym artykule spróbujemy przybliżyć rodzaje anten i zaproponować rozwiązania najlepiej pasujące do konkretnych potrzeb. 

Anteny RFID fizycznie niewiele się od siebie różnią, za to parametry techniczne mają tutaj duże znaczenie.  

 

Na jakie parametry zwracać uwagę przy wyborze anten?

 

Częstotliwość 

Wybierając antenę RFID, należy wybrać zakres częstotliwości odpowiedni dla regionu, w którym będzie ona działała. 

Polaryzacja 

W zależności od typu polaryzacji, czytnik będzie w stanie wykryć tagi: 

  • W przypadku polaryzacji kołowej – dookoła czytnika, ale na mniejszą odległość, więc sprawdzi się lepiej do zeskanowania wielu obiektów znajdujących się blisko w krótkim czasie, gdzie dokładność odczytu nie jest bardzo istotna 
  • W przypadku polaryzacji liniowej – w jednej płaszczyźnie, ale za to na większą odległość, więc zapewnia precyzję, ale powoduje że skanowanie zajmuje więcej czasu. 

Najważniejsze w wyborze polaryzacji anteny jest jednak dopasowanie jej do właściwości taga, winnym wypadku system nie będzie optymalny, a zasięg działania się zmniejszy.  

Zastosowanie 

Przy wyborze anteny pod uwagę należy również wziąć środowisko, w którym antena będzie podłączona. Zwykle dzieli się je na anteny wewnętrzne (indoor) oraz zewnętrzne (outdoor). 

  • Klasa IP 50 lub 55 – oznacza umiarkowaną odporność na pył, a także niewielką odporność na wodę; taką antenę lepiej wykorzystywać jedynie wewnątrz. 
  • Klasa IP >65 – całkowite zabezpieczenie przed pyłem oraz silnymi strugami wody; taką antenę można wykorzystać na zewnątrz, np. dok załadunkowy i wewnątrz światła bramy. 

 

Na co zwracać uwagę przy wdrożeniu RFID?

 

Trzeba także pamiętać o tym, że antena od tagów nie może być oddzielona metalem lub cieczą, sygnał RFID nie przechodzi bowiem tych tworzyw. Anteny nie powinny znajdować się w pobliżu urządzeń generujących silne pole elektromagnetyczne, mogą one wpływać na sygnał i uniemożliwić odczyt.  Jeśli zainstalujesz nieodpowiednią antenę do warunków otoczenia, możesz spodziewać się niestabilnego działania systemu RFID, który z czasem może całkowicie przestać reagować. 

Ze względu na zdolność do zbierania dużych ilości danych, istnieje jednak konieczność odpowiedniego zarządzania, przestrzegania przepisów regulujących prywatność i ochrony danych.  RFID wspiera automatyzację, ale nadal opiera się na wiedzy i kompetencjach pracowników.

Wdrożenie systemu daje wiele możliwości na optymalizację kompletowania, inwentaryzacji, śledzenia towarów i innych procesów związanych z różnymi branżami.  Technologia wspiera automatyzację, ale nadal opiera się na wiedzy i kompetencjach pracowników.

 

Optidata oferuje wdrożenie kompletnego systemu RFID, gwarantujemy koherentność anten w czytnikach,  anten w tagach oraz dodatkowe warunki użytkowania i  sprawność systemu.

Zastanawiasz się nad wdrożeniem technologii RFID w swojej firmie? Albo szukasz komponentów tej technologii? Skontaktuj się z nami, abyśmy mogli Ci w tym pomóc!